PAS Langkawi - UPU Ulu Melaka

VIDEO TERKINI WARTA KEDAH

Memori 1 Ogos 2009 - Tribute kepada insan-insan yang hebat

Koleksi Dari blog MERAH TINTA: http://lailagmi.blogspot.com/

Suasana pada pagi 1 Ogos amat nyaman sekali. Cuaca yang sederhana tidak terlalu panas dan tidak terlalu mendung, seolah-olah merestui himpunan anti-ISA yang diadakan cuma sekali dalam 49 tahun! Aku tidak melepaskan peluang ini untuk pergi "window shopping" terlebih dulu di Pertama Kompleks sebelum tiba waktu perhimpunan......
Dalam beg plastik Guardian, ada topeng , dua botol air mineral , sebotol air oren dan sedikit reben merah bertulis "Mansuhkan ISA" yang ingin diberikan pada demonstran.Ku tinggalkan beg galasku dan plastik Guardian itu bersama Nashita @blogger Ummuasiah yang duduk disebuah bangku dibuat dari batu.Aku minta izin untuk "melawat' kedai menjual aksesori telefon bimbit dan meninjau isinya...Beberapa minit kemudian, aku mendengar Ummuasiah menjerit ...Rupanya beberapa orang anggota polis cawangankhas (SB) sedang cuba menggeledah beg-beg milik kami serta plastik Guardian.SB juga menyelak baju Ammar untuk melihat apakah warna baju yang dipakai olehnya... Apa hak SB berbuat demikian?Sebaik saja aku, Aiman dan Suhaib mendekati Nashita, kami dikelilingi oleh sekumpulan SB yang kemudiannya mengajak beberapa orang polis beruniform menambah kepungan itu.Lima belas minit kemudian, sebuah trak polis berhenti dihadapan kami.....

Ketika itu, polis makin ramai mengawal kami dan suasana ini menggamit perhatian orang ramai ...Tanpa disangka, kami berlima, iaitu aku, Nashita, Aiman, Kak Salmah dan Kak Hayati (yang duduk berhampiran dengan kami) diarahkan supaya naik kedalam trak.Suhaib dan Ammar yang berada dalam kepungan itu juga turut dipaksa menaiki trak....
Bermulalah episod ganas polis yang membawa kami ke Pasukan Gerak Am Cheras......

Sebaik saja tiba di Cheras, polis meminta kami menyerahkan kad pengenalan dan mahu memeriksa beg serta plastik Guardian .Namun, usaha untuk menjaga baang-barang peribadi tersebut telah mengundang kemarahan polis yang bertindak telah mengunci pintu trak dari luar selama lebih dua jam....Kami mengerjakan solat didalam trak....


Panasnya trak itu? Tuhan saja yang tahu.....Tengok baju Suhaib, basah kuyup dengan peluh....Namun kami tetap tidak mngizinkan polis menyelongkar bg serta barang-barang kami...



Ketika tiba di PGA Cheras, rupanya beratus orang telah ditahan ditempat itu....Selepas dua jam dan terak itu akan digunakan untuk mengangkut mangsa lain, kami dikeluarkan dari terak dan diminta bertemu sekumpulan polis untuk diambil keterangan.

Baiklah....Kami setuju untuk memberi maklumat dan menurunkan tandatangan dimana-mana kertas yang disediakan oleh polis sekiranya itu adalah arahan dari peguam yang faham dengan hak asasi manusia!!!

Tindakan kami menjaga hak peribadi dari dicabuli oleh polis rupanya telah mengundang dendam yang tidak sedikit dihati polis-polis @SB tersebut!!!



"Ketika kami sembahyang Zohor ditepi jalan, lori sembur kami dengan air asid. Pedih seluruh badan. Bila kami selesai sembahyang, polis pula tangkap kami dan paksa masuk dalam terak..." kata Puan M dari Kedah.

"Dulu, kami dengar je kisah kejahatan polis ni.Tapi sekarang, kami dah rasa sendiri.... Polis memang ganas!!!"kata Puan K, disebelahnya.
"Tapi kami tak serik nak datang demo lagi...." kata mereka berdua sambil tersenyum....



Tahanan sudah pandai meminta kehadiran peguam.Polis yang sudah penat kerana menangkap mangsa seawal jam 2 pagi, mula rasa marah kepada kami. Akhirnya, kami akur untuk dipindahkan ke IPK,KL.Namun , dipertengahan jalan kami diberitahu trak bergerak ke IPD Dang Wangi.Ketika melalui pagar PGA, kami nampak sekumpulan peguam tidak dibenarkan masuk ke kawasan tahanan!!!! Polis menghalang peguam bertemu tahanan!!!

Jam 7 .30 malam, kami berlima tiba di Pusat tahan Bukit Jalil, jauh menympang dari IPK,KL atau IPD Dang Wangi.

"Kami ditahan jam 8.15 pagi tadi ketika sedang mandi .Polis selongkar beg-beg kami dan rampas sebahagian barang-barang dalam beg itu .Polis paksa kami beri kad pengenalan, jika enggan mereka ugut nak pukul kami. Bila sampai kat sini, polis minta semua maklumat peribadi dan tentang himpunan MANSUH. Kami dah bagi semua kat polis, maklumat diri, cap jari tangan..... cuma jari kaki je yang belum...!!!" Kata seorang peserta demo dari Perak yang ditahan di Masjid Negara.

Ketika kami berlima tiba di pusat itu,keadaan memang amat menyedihkan.Semua tahanan bukan saja duduk dan baring diatas lantai simen, tetapi mengadu tidak sempat menjamah sebarang makanan sebelum ditahan polis!!!

Kami buat bising mengatakan semua tahanan lapar, barulah polis mengedarkan makanan kepada mereka yang telah ditahan seawal jam 4 pagi!!!
"Kami cuba lari dari semburan air asid dan tear gas ....tetapi polis sudah menunggu ditempat yang kami rasa selamat...." kata sekumpulan wanita dari Pahang dan Melaka. Sama seperti peserta demo lelaki dari Perak, kakak dan adik-adik tersebut juga tidak menyangka akan menamatkan demo mereka dengan begitu cepat.....


Pada jam 3 petang, seramai hampir 300 peserta demo dari seluruh negara telah ditangkap dan dihantar ke pusat itu.Anggota Unit Amal PAS dimana uniform mereka berwarna merah, adalah antara yang paling ramai ditahan .

Bila kami tiba disana, kami berlima berpecah , pergi dari satu kumpulan kesatu kumpulan yang lain dan memberitahu semua tahanan MANSUH bahawa mereka tidak boleh memberikan maklumat atau menandatangani apa-apa borang tanpa kehadiran peguam!!!Selepas mendengar penerangan kami, sebahagian besar dari mereka amat kesal kerana telah menandatangani borang dan menjawab semua pertanyaan .Mereka belum jelas bagaimana hendak menjaga hak asasi mereka dari dicabuli oleh polis.

"Kamu menyesal datang demo?" tanyaku.
"Tidak. Kami tak rasa demo kali ini, kami nak lagi..." kata mereka beramai-ramai.



"Hidup! Hidup! Hidup rakyat!
"Buang! Buang! Kezaliman."
"Mansuh! Mansuh! Mansuh ISA!!"
"Tolak! Tolak! Tolak BN!!!"
Takbir!!!
Kalimat tersebut bergema diketuai oleh Kak Salmah PA YB Zuraidah dan Aiman Exco Muslimat , kemudian disahut oleh semua demonstran.Suasana yang awalnya sedih, tidak bermaya dan sunyi sepi tiba-tiba bertukar menjadi hangat dan bising.Semua tahanan mula berkumpul ditempat kami berlima berdiri.

Keadaan ini menimbulkan rasa curiga dihati ASP Aziz yang kemudian meminta Sarjen Rohaya meminta kami berlima menaiki trak untuk dihantar ke IPK,KL.
"Ada orang nak jamin kamu berlima" kata Koperal Rohaya.
"Siapa tu" tanya kami.Tiada jawapan.Kami berlima sedar mahu dinyahkan Polis dari PGA Cheras.....
Beberapa minit kemudian, kami telah berada di trak untuk dibawa ke IPK,KL....

0 comments:

Leave a Reply

Video Pilihan

LOKASI
Untuk Peta Yang Lebih Besar

BORAK-BORAK

ShoutMix chat widget

Pautan Blog DAN LAMAN WEB